Szanowni Państwo

Mając na uwadze treść informacji Dolnośląskiego Kuratora Oświaty, przekazanej w piśmie do Pani Łucji Balcerek Dyrektora Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Sosnówce, rozpowszechnionej w mediach społecznościowych, wyjaśniam co następuje:

Nie podpisanie projektu organizacyjnego przedłożonego przez Dyrektora Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Sosnówce na rok szkolny 2020/2021 nie jest likwidacją szkoły, a jedynie skutkuje brakiem zapewnienia Jej finansowania. Wobec powyższego art. 89 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku- Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 910), na który powołuje się Pan Kurator nie ma w tym przypadku zastosowania, gdyż nie jest to likwidacja szkoły.

Szkoła w dalszym ciągu istnieje, jednakże z uwagi na brak podpisanego projektu organizacyjnego Jej działalność w roku szkolnym 2020/2021 zostaje wstrzymana. Organ prowadzący nie dokonał zmian w uchwale  w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Podgórzyn oraz określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych, gdyż takie zmiany dokonuje się zazwyczaj przy likwidacji lub tworzeniu nowych szkół.

Skorzystanie z miejsca w szkole obwodowej jest prawem dziecka, a nie Jego obowiązkiem, tzn. rodzice dziecka podejmują decyzję, do której szkoły dziecko zapiszą i jeżeli wybrana Szkoła posiada wolne miejsca, to nie ma przeciwwskazań, aby uczeń uczęszczał do szkoły nie w swoim obwodzie. Art. 40 cytowanej ustawy- Prawo oświatowe, nie tylko dyrektorowi szkoły daje możliwość śledzenia losów każdego dziecka w wieku szkolnym, ale także daje taką możliwość wójtowi gminy.

Organ prowadzący, nie żądał jak to wskazuje Pan Kurator w piśmie, a jedynie informował rodziców dzieci z SP Sosnówka, że z uwagi na nie zatwierdzenie projektu organizacyjnego szkoły, w roku szkolnym 2020/2021, w szkole tej nie będą prowadzone zajęcia dydaktyczne, opiekuńcze i wychowawcze, dlatego też wskazane jest, aby rodzice zapisywali dzieci do innych placówek oświatowych prowadzonych przez Gminę Podgórzyn, do których organ prowadzący gwarantuje dowóz i opiekę podczas dowozu dzieciom z terenu Gminy Podgórzyn.

Wskazać należy, że według przepisów prawa  szkoły i placówki oświatowe prowadzone są przez jednostki samorządu terytorialnego. Zapewnienie edukacji publicznej  należy do zadań własnych gminy. Gmina Podgórzyn w porównaniu z innymi gminami województwa dolnośląskiego posiada bardzo liczną sieć szkół podstawowych, więc w sposób rzetelny wywiązuje się z zadania zapewnienia dzieciom edukacji publicznej.

Natomiast Kuratorzy Oświaty sprawują jedynie nadzór pedagogiczny nad szkołami. Są oni między innymi upoważnieni  do opiniowania projektów organizacyjnych szkół, ale pod względem pedagogicznym i to w zakresie:

  1. zgodności informacji zawartych w arkuszu z § 17 ust. 2 i 2a i 3a rozporządzenia MEN z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
  2. liczby dzieci w oddziałach klas I-III,
  3. zgodności wymiarów i przeznaczenia godzin dla poszczególnych oddziałów z ramowymi planami nauczania,
  4. podziału uczniów na grupy, zgodnie z przepisami prawa,
  5. wymiaru zajęć prowadzonych przez nauczycieli,
  6. zgodności przydziału zajęć nauczycielom z wymaganymi kwalifikacjami.

Zwrócić uwagę należy również na zapis art. 29 ust. 1 Karty Nauczyciela, który mówi, że organ prowadzący obowiązany jest zapewnić szkole podstawowe warunki do realizacji przez nauczyciela zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Na organie prowadzącym z dochodów własnych spoczywa obowiązek utrzymania budynków oświatowych.

Natomiast zgodnie z art. 30 ust.8 ustawy Karta Nauczyciela, środki niezbędne na średnie wynagrodzenia nauczycieli wraz z pochodnymi od wynagrodzeń, środki na odpis, na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, na jednorazowe świadczenie na start w wysokości 1000zł oraz środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego dla nauczycieli są zagwarantowane przez państwo w dochodach jednostek samorządu terytorialnego (subwencja oświatowa).

Otrzymana od Państwa subwencja oświatowa wynosi 5 965 072zł, a plan zakłada, że na same wynagrodzenia w oświacie potrzebna będzie kwota 9 898 735zł (plan po zmianach wg stanu na dzień 30.06.2020r.)

Odbiegając od tego, że w ocenie organu prowadzącego, przedłożony przez Dyrektora Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Sosnówce projekt organizacyjny opracowany został w niezgodności z prawem zawartym w rozporządzeniu MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, co nie wykazane zostało przez Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, a było to w kwestii oceny nadzoru pedagogicznego,  podpisanie przez organ prowadzący, tego dokumentu wiąże się z zagwarantowaniem przez wójta środków na finansowanie etatów wykazanych w projekcie. I mimo tego, że choć Państwo ma zagwarantować środki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń i na inne świadczenia, a czego nie czyni, to po podpisaniu w/w dokumentu obarczony zostanie odpowiedzialnością finansową i dyscyplinarną organ prowadzący.

Ponadto żądanie Kuratora Oświaty co do podpisania w/w projektu organizacyjnego jest jednoznaczne z nałożeniem na Wójta Gminy obowiązku do wykonania czynności niezgodnego z prawem, albowiem jak wynika z wykładni prawa (Prawo.pl- Bożena Barszczewska- samorząd i administracja, Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 marca 2019r. VIIISA/Wa564/18) arkusz organizacyjny szkoły niezgodny z  prawem nie może zostać zatwierdzony.

Sprawa nie podpisania  projektu organizacyjnego Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Sosnówce skierowana została obecnie do rozpatrzenia przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W załączeniu przedkładam do zapoznania się odwołanie Gminy Podgórzyn od decyzji nr 17/2020 Dolnośląskiego Kuratora Oświaty z dnia 17 czerwca 2020 roku. 

Odwołanie do pobrania pdf [163.73 KB]