boule1Sołtys i Rada Sołecka w Przesiece uprzejmie zapraszają wszystkich zainteresowanych efektywnym spędzaniem wolnego czasu do aktywnego wypoczynku w ramach

I MISTRZOSTW PRZESIEKI W GRZE W BOULE

Mistrzostwa odbędą się na najwyżej położonym torze w Karkonoszach przy ul. Karkonoskiej 35 a ( na zakręcie ) w dniu 4 czerwca 2011 roku w godz. 10-19. Przewiduje się sześć rozgrywek – w każdej uczestniczyć będzie po 4 graczy. Zwycięzcy poszczególnych rozgrywek wejdą do finału. Wstępnie zakładamy , że rozgrywka finałowa odbędzie się dnia 4 czerwca w godz. 16-17. W przypadku dużej ilości osób zainteresowanych zabawą możliwe będzie rozegranie w dniu 4 czerwca 2011 roku większej ilości rozgrywek i finału w dniu 5 czerwca 2011 roku. Wszystkich zainteresowanych prosimy o wpisywanie się na listę uczestników dostępną u pani Sołtys Korneli Pilarz (Górska Chata przy ul. Kamiennej 2a) oraz uiszczenie wpisu w wys. 10 zł przeznaczonego na napoje. Przy wpisie na listę każdy uczestnik zapisuje się na wybraną godzinę rozgrywki.

Sołtys i Rada Sołecka w Przesiece

Dla informacji:
Rozgrywka odbywa się na pozbawionym trawy placu (zwanym bulodromem), np. na utwardzonym piasku, o wystarczających wymiarach (które dla gry turniejowej wynoszą min. 15×4 m) i polega na rzucaniu z wytyczonego okręgu stalowymi kulami (bulami; fr. boule - kula) o średnicy od 70,5 do 80 mm (ciężar od 650 do 800 g) w kierunku małej drewnianej lub plastikowej kulki o średnicy od 25 do 35 mm nazywanej po francusku cochonnet, co znaczy prosiaczek (w Polsce częściej używa się nazwy świnka).
Partię rozgrywa się w jednym z trzech możliwych składów:

  • single (fr. tête-à-tête) - jeden gracz przeciwko drugiemu, gracze mają po 3 bule;
  • dublety - w dwóch zespołach dwuosobowych, każdy gracz ma 3 bule;
  • triplety - w dwóch zespołach trzyosobowych, każdy gracz ma 2 bule.

Każda partia składa się z kilku rozgrywek. Rozgrywka - to okres od wyrzucenia świnki do wyrzucenia przez graczy ostatniej kuli. W danej rozgrywce każdy gracz stara się umieścić swoją bulę jak najbliżej świnki lub wybić punktujące (=stojące najbliżej świnki) bule przeciwnika. Rzuca zawsze zawodnik drużyny, której kula aktualnie nie punktuje (nie znajduje się najbliżej świnki). Po wyrzuceniu wszystkich kul gracze podliczają punkty: zdobywa je tylko zwycięzca rozgrywki (którego kula stoi najbliżej świnki), który otrzymuje punkt za każdą bulę umieszczoną bliżej świnki niż najbliższa śwince bula przeciwnika (najniższy możliwy wynik rozgrywki to 1 pkt. (bądź 0 w przypadku remisu[1]), najwyższy w przypadku gry drużynowej 6 pkt., przy singlach - 3 pkt.). Zwycięzca rysuje nowe kółko w miejscu, gdzie była świnka, po czym rozpoczyna następną rozgrywkę. Partię wygrywa osoba bądź zespół, który osiągnął jako pierwszy 13 punktów[2].