WSPÓLNOTY MIESZKANIOWE
od 1 lutego 2015 r. zmiana ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie.
Wójt Gminy Podgórzyn informuje, że od dnia 1 lutego 2015 r. obowiązuje
znowelizowana Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2013 r., poz. 1399 z póź. zm.).
W/w ustawa precyzuje pojęcie właściciela nieruchomości zobowiązanego do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zgodnie z brzmieniem Ustawy jeżeli nieruchomość jest zabudowana
budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową.
Przez właściciela nieruchomości rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
Oznacza to, że indywidualne deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi złożone wcześniej przez członków Wspólnot Mieszkaniowych powinny zostać zmienione poprzez złożenie deklaracji tzw. zerowej w terminie do 14 marca 2015 roku.
Dokumenty te powinny zostać złożone u właściwego Zarządcy Nieruchomości.
Wspólnota Mieszkaniowa złoży w to miejsce „zbiorczą” deklarację obejmującą wszystkie lokale w budynkach wielolokalowych. Mieszkańcy poszczególnych lokali od lutego 2015 opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi ponosić będą do Wspólnoty Mieszkaniowej, a podmioty te uiszczać będą opłatę do Urzędu Gminy Podgórzyn.
Również zmiany w liczbie osób zamieszkujących lokal należy zgłaszać Wspólnocie Mieszkaniowej.
Powyższe nie dotyczy właścicieli domków jednorodzinnych, nieruchomości składającej się z dwóch lokali oraz tych właścicieli lokali, w których imieniu złożone już są zbiorcze deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami przez Wspólnoty Mieszkaniowe, Zarządców Nieruchomości .
Mirosław Kalata
Wójt Gminy Podgórzyn